Social Media is niet meer weg te denken in onze privé- en zakelijke levens. Het lijkt soms zelfs alsof het leven om dit fenomeen draait. “Het staat op social media, dus is het waar”, dat hoor ik wel eens zeggen (vroeger zei men: “het staat in de krant, dus is het waar”).

 

 

Engage, Enlighten, Encourage and especially…just be yourself! Social media is a community effort, everyone is an asset.” door Susan Cooper

Ik ben momenteel druk bezig met mijn eigen Social Media Strategie; hoe ga ik dit vormgeven, wat plaats ik, hoe vaak post ik, welke ‘tone of voice’ gebruik ik, welke vormen van social media passen bij mijn bedrijf…. al die vragen, ik word er soms horendol van.

Ik gebruik inmiddels LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram voor mijn zakelijke posts. En over de laatste moest ik echt even nadenken hoor, ik vond het maar een raar iets dat hele Instagram: alleen te bewerken op je telefoon (oké met wat tools kun je toch op je laptop doen alsof je op je mobiel zit), insta-stories, boomerang beelden; ik snapte er geen bal van, dat krijg je volgens mij boven een bepaalde leeftijd :-). Ik ben er toch maar ingedoken en ik begin het best leuk te vinden én ik heb ook een groter bereik erdoor gekregen dus dat is mooi meegenomen.

Mission accomplished!

En de rest dan? Ja, LinkedIn, Facebook en Twitter gebruikte ik al best veel maar met weinig resultaat eigenlijk. Daar moest dus een andere strategie op worden losgelaten. En dan begint het ge-hoe, wat, waar, waarom etc. Want als je je social media zakelijk gebruikt, moet de toon en inhoud ook anders (tenminste, dat is mijn mening). Gericht posts en updates plaatsen op een manier die interessant is voor de potentiele klant. Nou ben ik een vrij intelligent mens en kan echt wel teksten schrijven, maar af en toe ben ik ook even kwijt wat het beste is om te doen.

De zoektocht én het leerproces begint dus! Ik volg een LinkedIn specialist, zit in een aparte facebookgroep waarin gelijkgestemden zitten, volg een webinar hier en daar, gebruik Hootsuite en ben in zee gegaan met een bureau wat nog beter weet hoe en wat je moet posten… en ik moet zeggen: HET WERKT! Ik kijk, luister en leer naar wat er wordt gezegd en implementeer dit.

Ik bereik meer mensen, mijn verhaal staat vast en is goed en het mooie is… ik ben nog steeds ik! En dat vind ik zo belangrijk; mijn toon moet er nog steeds inzitten al ben ik zakelijk aan het posten.

Je website is ook een onderdeel van Social Media; ik had het geluk een website designer te vinden die snapte wat ik wilde en hij is gaan bouwen met mijn input. Als je het treft deze combinaties te kunnen maken dus werken met experts en toch je eigen ideeën en creativiteit erin te laten zien, leer je en ontwikkel je jezelf als ondernemer én als mens.

Volg je mij?

Wil je zien wat ik post op mijn diverse sociale media? Klik dan op de volgende links.

  

Reageer gerust op deze blog, vind ik leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Begin het gesprek
Laat je een berichtje achter?
Hi, leuk dat je een berichtje stuurt. Waar kan ik je mee helpen?