In Nederland is ongeveer 1 op de 3 ondernemers vrouw. De overige 2 zijn dus van het mannelijk geslacht. Dit blijkt niets te maken te hebben met kunde of aanleg; mannen en vrouwen blijken gemiddeld even succesvol als ondernemer. Praktische overwegingen (gezin) en het durven aangaan van financiële risico’s blijken echter wel een rol te spelen.

Maar toch hebben veel vrouwen de neiging zichzelf, en hun bedrijf, kleiner te houden (of te maken) dan nodig is.

Waar krijg jij jeuk van?

Vorige week vroeg een bevriende zakelijke relatie (vrouw) via social media aan haar volgers wat voor hen zgn. “jeukwoorden” zijn. Ik reageerde daarop met “vrouwen die over hun bedrijf praten als BEDRIJFJE!” (Ik was toen al bezig met het schrijven van deze blog :-)).

Vorige week was ik bij een netwerk/pitchavond in Rotterdam. Superleuke ondernemers ontmoet en enkele gaven een lange pitch/korte presentatie. Een dame die ik al had gesproken eerder die avond en die met passie over haar bedrijf en haar vak praatte, ging haar presentatie houden, kwam met veel enthousiasme aanlopen en begon: ze ging iets ging vertellen over haar “bedrijfje”. Achter mij hoorde ik 2 mannen tegen elkaar iets mummelen van: “dat doen veel vrouwen hoor, praten over hun bedrijfje” en ik was best in de war.

Deze dame kwam namelijk 1-op-1 krachtig over en stond voor haar bedrijf en ineens maakt ze het klein en maakt daarmee zichzelf klein. Is toch niet nodig?

Foto: Katinka Tromp Photography

Statistisch gezien…

….. verschillen vrouwelijke ondernemers qua ondernemingsgeest nauwelijks van hun mannelijke concollega’s. Ze zoeken evenveel naar kansen, tonen net zoveel lef en netwerken evenveel en even goed als mannen. Vrouwen die voor zichzelf beginnen, zijn meestal goed opgeleid, hebben (of komen uit) een goede baan en hebben een goed inkomen. Ze hebben vertrouwen in zichzelf en de kans op succes.

Onderzoek heeft uitgewezen dat vrouwen veel minder snel failliet gaan dan mannelijke ondernemers. Als oorzaken hiervoor wordt onder meer aangehaald dat vrouwen doorgaans voorzichtiger te werk gaan. Daarnaast blijkt dat ze, in tegenstelling tot mannen, niet zozeer de behoefte hebben om snel te groeien. Ook lenen vrouwen over het algemeen minder geld om te starten en starten ze vaak op latere leeftijd een bedrijf, waardoor ze meer ervaring hebben kunnen opdoen in het bedrijfsleven.

Dus…. de statistieken laten zien dat vrouwen wel doordacht een eigen bedrijf beginnen en wel degelijk in zichzelf geloven. Maar, wat is het dan dat er nog steeds onderneemsters zijn die zichzelf klein houden? Ik vind het bijzonder intrigrerend moet ik zeggen.

Heel eerlijk gezegd; ik ben absoluut niet een vrouw die alleen met vrouwen wil (net)werken – ik houd van de mannelijke ondernemerscultuur en werken met mannen – maar het gaat me toch een beetje aan het hart dat er nog zoveel vrouwen zijn die niet hun positie innemen als ‘Boss’.

Me, myself & mijn netwerk

Ik ben in 2016 begonnen met mijn bedrijf, ik begon vanuit loondienst en had snel door dat ik niet 100% aan mijn loondienstbaan kon geven en 100% in mijn bedrijf kon stoppen. Ik heb dus gekozen om 100% te kiezen voor mijn bedrijf én daarmee kiezen voor mijzelf. Een sprong in het diepe maar een heerlijke sprong – ik spring nog steeds. Ik voelde het in mijn hele lijf en hoofd; dit is wat ik wil, dit is waar ik jaren voor heb geleerd en gewerkt, ervaring heb opgedaan…. dit alles heeft mij geleid tot waar ik echt wilde zijn. SAAR. werd mijn alter-ego, mijn sterke ik!

En ik heb nooit, echt nooit, gepraat over mijn bedrijf als iets kleins. Voor mij was en is het groots! SAAR. ben ik en het heeft mij sterker gemaakt, dus waarom zou ik het klein maken of klein houden? NO WAY.

Tips & Tricks

Waar heb ik veel aan gehad en van geleerd? In ieder geval:

  • Sparren met andere ondernemers
  • Jezelf laten zien (on- en offline)
  • Niet teveel piekeren of twijfelen
  • Geloven in jezelf en je eigen kracht
  • Vertrouw je onderbuikgevoel
  • Durf uit je comfortzone te stappen
  • Droom en denk groot
  • Blijf authentiek
  • Houd te allen tijde focus – keep your eye on the price

The future is female

Ik ken veel Powervrouwen die net als ik ondernemer zijn met een bloeiend en groeiend bedrijf. En ik ben er trots op dat ik deze vrouwen ken en op wat ze voor elkaar krijgen en ik ben trots op mijzelf omdat ik ook zo ben. Dat gun ik elke vrouwelijke ondernemer.

Ik ben Personal & Virtual Professional en niet alleen als Assistant maar ook als Advisor. Ik ondersteun en adviseer ondernemers in hun bedrijf. Als ik jou kan helpen, neem dan contact met mij op. Je hoeft het niet alleen te doen!

Spreek je snel.

Warme groet,

Sandra

Een reactie op “Ik ben vrouw én ondernemer. Wat is jouw superpower?

  1. Miranda zegt:

    Topper, ik merk het ook met vrouwen die ik ontmoet, hebben een geweldig bedrijf of praktijk, maar dat ze dan ook vaak zeggen het is niet zoveel, het is een hobby.
    En tuurlijk kan het een uit de hand gelopen hobby zijn, maar wees trots op wat je al hebt bereikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *