Het effect van kleur in je bedrijf

1451

Ben jij tevreden met jouw huisstijl, jouw logo, je website? Voelt het nog aan als die warme jas toen je startte met je bedrijf of krijg je steeds meer het gevoel dat “de jas” uit de tijd is, te klein of te groot is en je eigenlijk wel toe bent aan een andere uitstraling.

Als je zover bent…dan, ho…stop! First things first.

Het begint met kleur

De kleuren van je huisstijl, de kleur van je logo zijn het visitekaartje. Dit zien mensen, jouw klanten of toekomstige collega’s als eerste. En die kleur moet natuurlijk uitstralen wat jij als bedrijf, als ondernemer wil overbrengen.

Om mijn eigen bedrijf als voorbeeld te nemen: ik begon met een groen logo en groen in de huisstijl. Harmonie en Balans straalt dat uit. En dat wilde ik zeker, maar nu 5 jaar later voelde dat groen niet meer passend bij mij, wie ik ben als persoon, als ondernemer en wat ik wil uitstralen. Na het doen van een test  (Persoonlijke Kracht) werd duidelijk dat de kleurfamilie ROOD mijn krachtkleur was en groen nog steeds mijn balanskleur. Ik noem het nu mijn veilige kleur.

En het voelde zo goed, zo passend dat ik alles op de schop heb gegooid: nieuw logo, nieuwe website, nieuwe kleuren in mijn huisstijl. En het werkte meteen. Mijn zichtbaarheid verhoogde nog meer, en mijn ideale klant kwam naar mij toe.

Zo zie je, het begint echt met de kleur. Als die resoneert heb je ‘m te pakken; jouw krachtkleur.

Werkt dat nou echt?

Veel mensen, veel ondernemers, vinden dat “kleurverhaal” maar onzinnig. “Het werkt toch nog, ik heb nog steeds goede klanten waarom zou ik moeten veranderen”. Maar… je ontwikkelt je toch door de jaren heen, je bedrijf ontwikkelt mee en zou het dan echt zo zijn dat alles zoals het 10 jaar geleden was of nog langer geleden nog steeds past bij deze tijd, bij de veranderende klant en de veranderende maatschappij. Ik denk persoonlijk van niet. Verplaats je eens in je klant; welke boodschap ziet hij en wat wil jij dat hij ziet. Klopt dat nog?

Ja, ook de multinational gelooft in kleur

Niet alleen de kleinere bedrijven kampen met een uitstralingsprobleem, ook de grote multinationals. Denk maar aan McDonalds bijvoorbeeld, zij zijn al een tijdje bezig om de kleur groen te integreren in hun huisstijl. En wat te denken van de toenmalige blauwe Postbank die ineens een Oranje Leeuw werd, je moest eens weten wat dit deed bij de consument. Maar ze deden het met een reden; groei, ontwikkelingen, andere uitstraling naar de veranderende klant en maatschappij.

Dus waarom zou jij hier niet eens naar kijken.

Colors speak louder than words

Anders dan anders

Jezelf onderscheiden als ondernemer en als bedrijf is essentieel voor succes. En in deze tijd helemaal. De wereld gaat razendsnel en er verandert zo veel en zo snel. Denk maar aan de afgelopen 1,5 – 2 jaar; hoeveel bedrijven zijn er ten onder gegaan door corona. En nu we weer aan het opkrabbelen zijn, moeten zij maar zien hoe het leven verder gaat. Niet meer zoals het was, dat is een ding dat zeker is. Ga je weer ondernemen of verder met ondernemen, dan zal je het anders moeten doen. En geloof het of niet; kleur helpt je daarbij. Het geeft je kracht door te gaan omdat de kleur bij jou past. En als jij doet wat je uitstraalt, komen de klanten naar jou toe. Word je weer die succesvolle ondernemer die je was voor al die veranderingen.

Dus, kies voor kleur

Denk er eens over na en kijk eens naar de kleuren in je bedrijf, past het nog, geeft het nog steeds de juiste boodschap weer? Voel jij je er nog tot aangetrokken? Want als jij niet meer past bij de kleur in je bedrijf, past jouw klant dan nog wel?

En natuurlijk is het niet alleen de kleur, maar daar begint het wel mee. Heb je eenmaal kleur bekend dan komt de rest vanzelf zoals vormgeving, tone of voice etc.

Nu is de tijd om goed te kijken naar jezelf en je bedrijf.

Wil je meer weten? Kijk even op de website www.flowacademy-nl.nl of www.businessorganiser.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top